Traversând Albania. Impresii la rece (VIDEO) | #TheRoadToSummer

Pentru că am primit multe mesaje de la voi, în care erați curioși cum e în Albania, am decis să postez acest articol și să vă spun cum am văzut eu această țară, traversând-o dintr-un capăt în celălalt.

Ai grijă ce-ți dorești! O hotărâre spontană, o aventură de pomană

Eram deja de 3 zile în Muntenegru, când ne-a venit ideea năstrușnică de a vizita Albania. Parcă nu mai aveam stare într-un singur loc, pofta de aventură era tot mai mare!
Și, nefiind inclusă în turul #TheRoadToSummer, Albania nu era nici măcar o opțiune. Totuși, după o căutare rapidă pe Google am aflat de plajele din Ksamil, și n-am mai stat pe gânduri.
Ideea ne-a surâs prea bine, ca să n-o îmbrățișăm imediat! Așa că, ne-am urcat în mașină și am plecat!

Welcome to Albania!

east europe balkans albania

După aproape două ore prin nori de zăpușală, am lăsat în urmă Muntenegru și, lipsiți de vlagă, ne-am instalat frumos la coada de la granița Albaniei…
Nici nu am oprit bine motorul, că ne-am și trezit cu niște ”pui-de-om-mai-tuciurii” tăbărând peste mașină! N-au ”insistat” să ne ”lustruiască” (cu degetele) fiecare geam în parte… S-au cățărat doar pe geamul lângă care stăteam eu.
Iar după ce ș-au terminat ”treaba”, iar noi am rămas cu un geam plin de amprente, au plecat mai departe, luând la rând mașinile care opreau în spatele nostru.
Aventură am vrut, aventură am primit! Iar ăsta era doar începutul!

east europe balkans albania

Important! Dacă cumva ai în plan o vizită cu mașina în Albania, nu uita Cartea Verde a mașinii! La graniță o să ai nevoie de ea.

A fost nevoie să traversez toată Albania, ca să mă conving că nu m-aș mai întoarce prea curând acolo!

Dincolo de ceea ce am citit și eu de când m-am întors acasă, Albania nu înseamnă doar Tirana, zona de litoral sau deja faimoasa plajă Ksamil! La fel cum România nu e doar Bucureștiul!
Traversând destul de multe orașe și sate, chiar și locuri mai puțin populate, am reușit să-mi fac cât de cât o părere despre acestă țară. Și asta, chiar dacă n-am călcat în capitala ei, unde citisem că pare să existe un aer mai modern.
Cum am văzut eu Albania?
Pe lângă contrastul izbitor, am simțit vibrația anilor `90 din România. Vibrația aia ușor tristă. Dar am ales să nu judec, ci să învăț și să dau mai departe.
Numărul foarte mare de mașini Mercedes, de moschei și ciudățenia limbii, m-au făcut totuși să văd mai multă culoare.

east europe balkans albania

Iar unul dintre orașele prin care am trecut, și care chiar mi-a plăcut, a fost Fier.

Ceea ce m-a surprins aici, au fost prețurile mici la mâncare. Am schimbat 10 euro, sperând să-i cheltuim pe toți sau chiar să mai avem nevoie, dar am mâncat un gyros aproape la fel de bun ca-n Grecia, la nici 1 euro!
Începuse să-mi placă Albania.

albania fier europe balkans

Nu reușisem însă să-mi termin de mâncat gyros-ul, că am și fost ”absorbită” de un altfel de peisaj! Pe ambele părți ale șoselei, blocuri ce păreau a fi netencuite sau parcă bombardate, mi-au lăsat un gust amar…

east europe balkans albania

Și, dincolo de nodul în gât care nu mă lăsa încă să schițez măcar o părere, mai erau și șoselele. Mama lor de șosele!

Șoselele fantomă din Albania!

Dacă până în Durres, chiar Fier și alte câteva orașe după, șosele păreau să ne zâmbească cu un aer european, mai departe drumurile bune deveniseră o amintire!
Abia după ce am ieșit din Vlore, a început adevărata ”distracție”! Pe o porțiune de 20 de km, șoseaua dispăruse pur și simplu!
Eram pe un drum forestier peticit cu bucăți de asfalt! N-am avut curajul, și era aproape imposibil, să mergem cu mai mult de 20 de km/h. Asta, pentru că mai aveam nevoie de mașină să ne ducă înapoi acasă.

Stăteam amândoi și priveam uimiți la mașinile cu numere de Albania, care treceau pe lângă noi cu o viteză de zici că eram în mijlocul unei furtuni, în deșert!

Câteva minute, am rămas blocată. Chiar n-am știut ce să mai cred, ce să mai zic. Dar, după ce m-am dezmeticit puțin, am luat camera și am filmat – ca să cred și eu ce am văzut, după ce aveam să mă trezesc din acest coșmar!
Gps-ul ne arăta că mai avem 100 de km pănă la Ksamil, dar drumul din fața noastră nu dădea niciun semn de îmbunătățire. În plus, deja se făcuse întuneric, iar ideea de a continua pe un astfel de drum, cu o medie de 20 de km/h, nu ne-a surâs deloc!
Cred că am întors sistemul îla de navigație pe toate părțile, am vorbit frumos cu el, l-am rugat să ne ducă pe o șosea normală! Nu voiam drum european sau autostradă. Voiam doar o șosea pe care se putea circula decent, nimic mai mult.
E adevărat, hărțile gps-ului nostru erau de prin 2010. Chiar și așa, am traversat 14 tări din Europa și n-am avut nicio problemă cu aceste hărți. În schimb, în Albania, gps-ul ne-a cam dat dureri de cap.
În cele din urmă, am ajuns pe un drum asfaltat. Sistemul de navigație își revenise și ne spunea că suntem pe un drum european.

east europe balkans albania

Și chiar dacă lățimea șoselei era de o bandă și jumătate, măcar era asflat și puteam circula! Așa că, am hotărât să mergem mai departe pe acest drum.

Rătăciți în Albania!

Da, ai citit bine. Era cât pe ce să ne rătăcim! După aproape 4o de km pe drumul european, și câteva opriri din cauza vacilor ieșite la promendă pe șosea, ne-am trezit în munți! Nici țipenie de om pe-acolo, iar cele câteva case erau cocoțate undeva pe un deal, departe!
Peisajul era într-adevăr superb, dar ideea că nu știm unde suntem și cum ieșim de-acolo, ne-a distras atenția de la orice altceva! Totuși, am reușit să rup o bucățică pentru voi…

landscape postcard view east europe balkans albania

Și, învârtindu-ne câteva zeci de minute prin zonă, am întâlnit un localnic. Evident, șansele să vorbească engleza erau destul de mici. Așa că, am încercat să gesticulez, să-i arăt pe hartă, iar în cele din urmă ne-am înțeles. Ne-au cam durut mâinile după atâta conversație, dar concluzia a fost cât se poate de simplă:
Go back, there is no road!
Ne-am resemnat și am luat-o pe același drum, înapoi spre Vlorë.

Și ca să trag o scurtă concluzie, am câteva sugestii pentru tine, dacă te entuziasmează ideea unei astfel de aventuri în Albania:
  1. Înarmează-te cu răbdare și cu o mașină…solidă! De teren, dacă se poate!
  2. Pentru orice eventualitate, actualizează-ți hărțile gps-ului. N-o să te ajute prea mult treaba asta. Oricum șosele o să dispară imediat cum prinzi viteză, ori o să le vezi că se transformă în drum forestier sau mai rău de-atât. Cel mult, hărțile actualizate te vor ghida spre un drum european nou, ca să ajungi în Grecia. Da, și la capitolul indicatoare albanezii stau cam prost.
Noi n-am reușit să ajungem în Ksamil. N-am mai avut curajul să mergem cu 20km/h, pe niște șosele care dispăreau brusc sau erau peticite.
Totuși, când deja încercam să ne gândim unde ne vom petrece noaptea, am zărit întâmplător un indicator pe care scria ”Greek border” și, cum deja știți, am luat-o spre Grecia. Să mergem spre Insula Corfu, deși trebuia să luăm un feribot din Igoumenitsa, a fost o alegere inspirată!

corfu island greece

Poate, într-un viitor îndepărtat și nu cu mașina, voi mai ajunge în Albania și voi merge direct în Ksamil. Acum însă, după ce am văzut că se poate și mai rău decât la noi ( în special, în ceea ce privește infrastructura), prefer să aleg și să recomand alte destinații europene pentru o vacanță, un concediu sau chiar o aventură.
Tu ai fost în Albania? Ce impresie ți-a lăsat ție această țară sau locurile pe care le-ai vizitat?
Aștept părerile tale, într-un cometariu la acest articol.
Stai aproape! Aventura #TheRoadToSummer continuă!